Diety alternatywne

Diety alternatywne

W artykule poznamy wybrane diety alternatywne, składniki na których się opierają oraz ich wpływ na nasze zdrowie. Zapraszamy do przeczytania krótkiego kompendium wiedzy poświęconego dietom alternatywnym z perspektywy dietetyka.

Czym są diety alternatywne?

Dieta to nic innego jak spożywanie jedzenia. Dieta nie musi oznaczać restrykcyjnego jedzenia i odmawiania sobie przyjemności. Diety alternatywne to diety, które nie tylko ograniczają spożywanie wybranych produktów np. mięsa, węglowodanów, mleka, ale i dążą do modyfikacji proporcji makroskładników. Zadaniem diety alternatywnej jest zapewnienie zapotrzebowania organizmu na energię i składniki pokarmowe. Z racji swoich restrykcyjności, diety alternatywne są często niebezpieczne dla zdrowia, więc jeśli planujemy ich stosowanie, należy robić to pod ścisłą kontrolą dietetyka Poznań. 

Dieta Dukana

Istnieje wiele diet alternatywnych, ale dieta Dukana od lat cieszy się dużą popularnością u osób, które chcą się szybko pozbyć nadwagi lub otyłości. Jej korzyścią jest możliwość błyskawicznego zrzucenia nadmiaru tłuszczu. Na czym polega ta dieta? Jest to dieta proteinowa, która polega na ograniczeniu jedzenia węglowodanów i tłuszczów, zastępując je większą ilością białka. Zabronione jest picie alkoholu i spożywanie słodyczy podczas stosowania diety Dukana. Dieta składa się z 4 etapów, które pacjent wprowadza do swojego życia krok po kroku. Pierwszy z nich jest nazywany fazą uderzeniową. Podczas pierwszego etapu pacjent spożywa tylko produkty o dużej zawartości białka, które nie są tłuste. Pacjent powinien dużo pić i ewentualnie wspomagać swój organizm jedzeniem otręb. Ta faza trwa 7 dni i w jej czasie pacjent powinien zrzucić dużo kilogramów. Druga faza (faza równowagi) polega na jedzeniu białka z niską zawartością tłuszczu w asyście warzyw, które można spożywać co dwa dni. Można jeść wszystkie warzywa z wyjątkiem: fasoli, grochu, soczewicy i ciecierzycy. Ta faza nie ma ustalonego okresu czasu trwania – powinna skończyć się w momencie, gdy pacjent osiągnie pożądaną wagę. Dieta Dukana przewiduje, że pacjent będzie tracił 1 kg tygodniowo. Trzecia faza diety to faza utrwalenia, która trwa tyle, ile ilość utraconych kilogramów pomnożona razy 10 dni. Poza menu ustalonym w pierwszych dwóch fazach diety dodajemy do niej owoce, pieczywo pełnoziarniste i skrobię. Tylko przez jeden dzień w tygodniu należy jeść samo białko i raz w tygodniu można zjeść dowolnie wybraną potrawę.  Czwartym etapem diety Dukana jest faza białkowych czwartków – raz w tygodniu jemy tylko produkty proteinowe wraz z 3 łyżkami otrębów i ta faza powinna wejść na stałe do nawyków żywieniowych pacjentów. Ta dieta jest uboga w błonnik, dlatego przez wielu lekarzy jest uznawana za szkodliwą. Może ona prowadzić do bólów brzucha czy zaparć oraz rozwoju miażdżycy.

Dieta ketogenna

Dieta ketogenna (inaczej ketogeniczna) polega na spożywaniu większej ilości tłuszczu niż białka i węglowodanów. Bazowymi składnikami tej diety są zdrowe tłuszcze. Ta dieta prowadzi do szybkiej utraty kilogramów, lecz może być niebezpieczna dla zdrowia. Jeśli pacjent nie chce mieć problemów ze zdrowiem, powinien udać się na wizytę u dietetyka, by dieta ketogeniczna była naprawdę bezpieczna. Do głównych produktów diety ketogenicznej zaliczamy: awokado, tłuste ryby, masło, olej kokosowy, tłuszcz zwierzęcy, orzechy, żółtka jaj i oliwa z oliwek. 

Jeśli chodzi o mięso to w diecie ketogenicznej zaleca się spożywanie: steków wołowych, schabu, piersi z kurczaka, wątróbki czy boczku. Rekomenduje się także jedzenie ryb i owoców morza, które są bogate w zdrowe kwasy tłuszczowe np: krewetek, małży, łososia, śledzia. 

Diety alternatywne – Paleo

Trzecią z diet alternatywnych, które często stosują pacjenci, jest dieta paleo. Jest to dieta paleolityczna, która nawiązuje do ery jaskiniowców, którzy jedli to, co zdołali sami zebrać lub upolować. Współcześnie dieta paleo polega na spożywaniu jedzenia, które jest nieprzetworzone. Można jeść owoce, które same spadły z drzewa zamiast przetworzonego soku jabłkowego. Paleo docenia produkty ekologiczne. Proporcje składników w diecie paleo przedstawiają się następująco: białko (20-35% zapotrzebowania energetycznego), tłuszcze (30-45%), a węglowodany (25-45%). Ta dieta jest niskowęglowodanowa i wysokotłuszczowa, dopuszczając produkty takie jak: wszystkie rodzaje mięsa, ryby, owoce, morza, warzywa, owoce, orzechy, nasiona i tłuszcze nierafinowane. Dieta paleo eliminuje z jadłospisu pieczywo, kasze i makarony czy kluski. Zasadą diety paleo jest spożywanie dużych posiłków, ale rzadziej. Do ważnych zasad tej diety eliminacyjnej paleo należy unikanie spożycia alkoholu i palenia tytoniu oraz ograniczenie picia kawy czy herbaty. 

Oceń nas