Dieta dla skóry

Dieta dla skóry

Dieta dla skóry

Stosowanie zasad prawidłowego odżywiania się nie wpływa tylko na zmniejszenie ryzyka wystąpienia choroby lub odchudzenia się. Ma też swój udział w modulowaniu struktury oraz wydłuża proces starzenia się skóry.

Jak skóra naszego organizmu jest zbudowana?

Do skóry należą 3 warstwy: naskórek, skóra właściwa oraz tkanka podskórna. Ta ostatnia z nich ma za zadanie regulować procesami termoregulacyjnymi. Znajduję się w niej tkanka tłuszczowa. Odwrotnie do tkanki tłuszczowej okołonarządowej i centralnej (brzusznej) nie należy się jej bać.

W warstwie skóry właściwej zlokalizowane są najważniejsze elementy skóry, takie jak: gruczoły łojowe i potowe, naczynia krwionośne, zakończenia nerwowe, torebki włosów, struktury białkowe tkanki łącznej (kolagen i elastyna) odpowiedzialne za utrzymywanie struktury skóry. Składnik macierzy międzykomórkowej, zwany kwasem hialuronowym wiążąc nadmiar wody gwarantuje sprężystość skóry. Jest również składnikiem mazi stawowej wspomagając ruch stawowy.

Naskórek jest zbudowany z 5 warstw, których rolą jest produkcja keratyny, melaniny, wspomaganie odporności – bariery skory (komórki Langerhansa) oraz ochrona zakończeń nerwowych (komórki Merkla). Co mniej więcej 28 dni następuje złuszczanie, czyli organizm samodzielnie regeneruje komórki naskórka, zastępując stare komórki nowszymi.

Dlaczego dbanie o skórę jest tak ważne?

Skóra stanowi barierę mechaniczną pomiędzy światem zewnętrznym a organizmem człowieka. Jej zadaniem jest rozpoznawanie szkodliwych substancji lub cząsteczek chcących przedostać się do organizmu i zabezpieczenie przed wtargnięciem ich. Należą do nich: patogenne bakterie, grzyby, wirusy, metale ciężkie, alergeny, zanieczyszczenia drobnocząsteczkowe i inne.

Co jeść, aby poprawić kondycję skóry?

Bardzo ważnym aspektem jest odpowiednie nawadnianie organizmu, w ilości minimum 2 litry dziennie. Najważniejszymi składnikami pokarmowymi wpływającymi na kondycję skóry są: witamina A, C (wspiera produkcję kolagenu), D (odpowiedzialna za biologiczny cykl naskórka), E oraz z grupy B, w szczególności B5 i B3.

Należy także pamiętać o odpowiedniej podaży nienasyconych kwasów tłuszczowych, które będą wspierać warstwę hydro-lipidową skóry. Do istotnych składników mineralnych należą: cynk, selen, krzem i siarka, które mają właściwości antyseptyczne, antybakteryjne, antyutleniające, przyspieszające proces złuszczania oraz hamujące nadmierną produkcję sebum.

Do produktów bezwzględnie niezalecanych należą: alkohol, cukier (stanowi pokarm dla bakterii), mleko i produkty mleczne, czekolada. Ale również palenie papierosów sprzyja powstawaniu różnych schorzeń skórnych.

W produktach zalecanych znajdują się: siemię lniane, miód oraz ocet jabłkowy.

Dieta dla skóry jest bardzo ważna – skontaktuj się z dietetykiem.

Często złe nawyki żywieniowe prowadzą do problemów – zobacz: choroby skóry a dieta.