Dieta a odchudzanie

Dieta a odchudzanie

Dieta a odchudzanie

Dieta powinna składać się z 5-regularnych posiłków, być obfita w warzywa i owoce oraz być pozbawiona słodyczy i tłuszczów zwierzęcych. Jeżeli dieta nie przynosi oczekiwanych rezultatów może to być wynikiem nadwrażliwości pokarmowej. Wówczas najlepiej udać się do dietetyka Poznań w celu przepisania diety rotacyjno-eliminacyjnej.

Jaka powinna być dieta?

Dieta powinna być indywidualnie dobrana do masy ciała, wieku płci, aktywności fizycznej, towarzyszących chorób i naszych preferencji żywieniowych. Możemy jednak wyróżnić podstawowe zasady, które powinien stosować każdy, kto myśli poważnie o zdrowym odżywianiu. Zadbajmy o regularne posiłki co 3-4 godziny. Nie można się za długo głodzić ani spożywać zbyt dużych porcji w ramach jednego posiłku. Regularne posiłki zapobiegają wystąpieniu silnego głodu i są fundamentem zdrowego odżywiania.

Podstawą diety powinny być warzywa i owoce, które są źródłem witamin oraz mikroelementów. Warto spożywać warzywa strączkowe i produkty zbożowe, które są obfite w zdrowe węglowodany. Należy jeść ryby, które są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe. Jedz oleje roślinne zamiast tłuszczów zwierzęcych oraz ogranicz spożycie cukru i słodyczy oraz soli.

Staraj się spożywać jak najmniej przetworzoną żywność i pij minimum 1,5-2,5 l wody dziennie. Ogranicz spożycie alkoholu, który prowadzi do chorób krążenia, przewodu pokarmowego i wywołuje zaburzenia neurologiczne czy przyczynia się do rozwoju nowotworów. Kiszonki mają korzystny wpływ na regenerację błony jelita, dlatego naszą dietę wzbogaćmy o ogórki, kapustę czy sok z kapusty.

Jakie suplementy diety warto stosować?

Nieocenione w odchudzaniu okazują się być probiotyki. Ekstrakt z guarany i argininy lub ekstrakty z zielonej herbaty mają korzystny wpływ na spalanie tłuszczu oraz poprawę wydolności fizycznej.  Suplementy diety blokujące wchłanianie tłuszczu zalecane są osobom chcącym zmienić nawyki żywieniowe i uprawiać sporty. Innym rodzajem suplementów diety są te spalające tłuszcz i są one dedykowane osobom, które mało się ruszają.

Badanie na nadwrażliwość pokarmową u dietetyka

Niektóre osoby mimo przestrzegania diety nie mogą schudnąć. Dobrym rozwiązaniem dla takich osób jest wizyta u dietetyka i wykonanie badania na nadwrażliwość pokarmową i mikroflorę jelitową. Nadwrażliwość pokarmowa sprawia, że mamy nieszczelne jelito i niektóre pokarmy nasilają stan zapalny w organizmie i uniemożliwiają schudnięcie.  Dietetyk dobierze optymalną dietę do stanu zdrowia.

Niealergiczna nadwrażliwość pokarmowa IgG-zależna (nietolerancja) jest niepożądaną reakcją organizmu na składniki zawarte w żywności z udziałem układu immunologicznego. Remedium na tę nietolerancję jest dieta rotacyjno-eliminacyjna przepisana przez dietetyka Poznań, która przyczynia się do redukcji masy ciała. 

Dieta a odchudzanie co warto wiedzieć

Dieta rotacyjno – eliminacyjna u dietetyka składa się z dwóch komponentów: eliminacji produktów szkodliwych i rotacji produktów dozwolonych do spożycia. Rotacja oznacza, że określony produkt nie może być spożywany częściej niż co 4 dni. Rotacja ma na celu urozmaicenie diety i zapobiegania alergizacji. Do diety rotacyjno – eliminacyjnej sporządzonej przez dietetyka Poznań często wprowadza się substytut i dieta opiera się na tym produkcie – można gluten zamienić na kukurydzę. 

Dieta a odchudzanie

Skuteczne odchudzanie bez efektu jo-jo – restrykcyjna dieta 1000 kalorii czy może istnieje inna recepta na łagodniejszy ubytek masy ciała?

Proces odchudzania często kojarzy się pacjentom jako restrykcyjne obcinanie kalorii całodziennej diety lub wyeliminowanie „tuczących” produktów spożywczych. Jest to błędne myślenie. Drastyczne obcinanie kalorii, nawet do 1000 lub poniżej skutkuje bardzo poważnym skutkom ubocznym, jakimi choćby są: zanik miesiączki i zdolności płodności (zarówno u kobiet jak i u mężczyzn), zły stan wytworów skóry i naskórka (włosów, paznokci i skóry), wahania nastrojów, ciągły brak energii, zaburzenia hormonalne oraz zaburzenia w funkcjonowaniu wielu narządów, a nawet przy dłuższym stosowaniu takiej restrykcji żywieniowej śmierć mózgu.

W rzeczywistości nie ma „tuczących” produktów spożywczych. W powstawaniu nadwagi i otyłości czynnikiem jest nadmiar tkanki tłuszczowej i insulinooporność. Nie sam tłuszcz jest winowajcą, lecz insulina, a właściwie nieprawidłowo działająca insulina, niedobór lub jej brak. Jeśli do tego dorzucimy jeszcze nadmiar spożywanych węglowodanów, zwłaszcza prostych to mamy mieszankę wybuchową, która tworzy nam, tzw. „oponkę lub „fałdki” na brzuchu.

Z perspektywy zdrowotnej najgroźniejszym wrogiem dla Naszego organizmu jest nadmiar tkanki tłuszczowej w okolicy jamy brzusznej, która tworzy tkankę tłuszczową trzewną, okalającą nasze organy. To właśnie ona staje się zagrożeniem la Naszego zdrowia, a nawet życia.

„Piwny brzuszek”, „Daszek na nogi”, pewnie często można spotkać takie określenia wśród mężczyzn. Jeśli Panowie dopuścicie się do takiego stopnia, to jest to dla Was sygnał alarmowy. Nie należy tego lekceważyć. To już nie chodzi o samą estetykę figury, lecz o Wasze zdrowie.

Skuteczne odchudzanie bez efektu jo-jo

Skuteczne odchudzanie bez efektu jo-jo można osiągnąć zmieniając swoje nawyki żywieniowe na prawidłowe, nie rezygnując przy tym ze swoich ulubionych smaków. Lecz we wszystkich należy znać umiar. Zasadą zdrowego procesu odchudzania jest odpowiedni bilans energetyczny dobrany indywidualnie do potrzeb organizmu oraz prawidłowy rozkład makroskładników (węglowodanów, białka oraz tłuszczy).

Odpowiednie żonglowanie wartością energetyczną całodobowej diety oraz ilością białka, węglowodanów i tłuszczy pozwoli na efektywną utratę zbędnych kilogramów oraz zwiększenie tempa przemiany materii.

Istotne także jest systematyczne wdrażanie nowych zmian nawyków żywieniowych, ponieważ zbyt gwałtowne ich wprowadzenie szybko skończyć się może z buntem Twojego organizmu, co skutkować może spadkiem motywacji lub nawet powrotem do poprzednim nawyków.

Utrata masy ciała nie musi się wiązać z wyeliminowaniem w 100% produktów bardziej przetworzonych lub produktów, tzw. ciastkarskich. Naczelną zasadą zbilansowanej diety jest, aby utrzymywać stosunek zdrowych, nieprzetworzonych produktów do produktów mniej zdrowych, przetworzonych w ilości 80% do 20%. Jeśli będzie zachowana ta proporcja to chudnięcie staje się przyjemniejsze. Należy tylko pamiętać o trzymaniu się wartości energetycznej całodobowej diety.

A ZATEM …

Nie sam produkt jest odpowiedzialny za powstawanie nadmiernej masy ciała (czyt. zbyt dużą zawartość tkanki tłuszczowej), lecz nadmiar spożywanych węglowodanów oraz dodatni bilans energetyczny.

DODATNI BILANS ENERGETYCZNY = spożywanie nadmierną ilość kalorii w porównaniu z zapotrzebowaniem organizmu na utrzymanie prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz energii wydatkowanej na każdą wykonywaną czynność ruchową.

Jeśli byłbyś zainteresowany indywidualnym  doborem kaloryczności diety oraz zaleceń żywieniowych możesz skorzystać z usług dietetycznych u dietetyka Zuzanny Rosińskiej, która udziela konsultacji dietetycznych w Naszej klinice Aestethic Clinic.

5/5 - (5 votes)